در این مطلب برای شما دانش آموزان عزیز پایه دهم که به دنبال امتحانات نوبت دوم(خرداد)هستید، نمونه سوالات امتحانی فارسی دهم تجربی نوبت دوم( نمونه اول) قرار داده شده است که می توانید نسبت به دانلود آن اقدام کنید.
در صورتی که نیاز به نمونه سوالات نوبت دوم(خردادماه) بیشتری دارید میتوانید به صفحه نمونه سوالات امتحانی فارسی دهم تجربی نوبت دوم(خردادماه) مراجعه کنید .
ضمنا با توجه به نیاز همکلاسی های شما ، در صورت امکان نظر خودتون را در مورد فایل های زیر اعلام بفرمایید تا همکلاسی ها و دوستانتان با مطالعه نظر شما با دقت بیشتری نسبت به دانلود فایل ها اقدام کنند .
سوال1-معني کلمات مشخّص شده را بنویسید.
کُلّة پاها مانده بود، با سُم ها و ما چشم به راه آخر کار
مُکاری از ما سي دینار مغربي مي خواست
من ایراني ام، آرمانم شهادت
ارتجالا انشایي مي ساخت و با صدای گرم و رسا به اصطلاح امروزی ها اجرا مي کرد
در نوای طوطیان حاذق بُدی
سر و موی او از درِ افسر است
سوال2-از میان ترکیب های زیر ، کلماتي که از نظر املایي نادرست است را بیابید و اصلاح کنید
ورته و هلاکت گاه ، نمط و روش ، لعیمي و پستي ، زمایم و تعلیقات ، نسیان و فراموشي
حزیض و فرود ، فراغ و دوری ، صمغ سندروس ، سنجش و غیاث ، آب اجل
سوال 3-نقش دستوری کلمات مشخّص شده را بنویسید
متمّم ، نهاد ، قید ، فعل ، مسند ، مفعول
« ناتانائیل، من به تو شور و شوقي خواهم آموخت .« » پس، درهای امید و روشنایي را به روی ما بگشای
من ( ) شور و شوقي
امید ( ) روی ما
سوال 4-.کدام قسمت جملة زیر حذف شده است؟ نوع حذف را مشخّص کنید
نیکوخو، بهتر هزار بار از نیکو رو
سوال 5 .درباره کاربرد « را » در بیت زیر توضیح دهید.
هدیه ها مي داد هر درویش را تا بیابد نطق مرغ خویش را
سوال 6-در بیت زیر نهاد و گزاره را مشخّص کنید
من آزاده از خاک آزادگانم نهاد گزاره
سوال 7- .متني بنویسید و در آن دو نشانة « ندا » به کار ببرید
سوال8-کدام گزینه ترکیب اضافي است؟ هستة آن را مشخّص کنید
حسّ زیبا
پرستوی عاشق
سرور آزادگان
برترین حماسه
سوال 9-از بین گزینه های زیر کدام یک جملة مرکب است ؟ با دلیل؟
صبح روز بعد با صدای همهمة بیرون ، سراسیمه، بلند شدیم
تفنگ دوربیندارش نشان مي دهد که تکتیرانداز است
روزی حضرت عیسـی روح الله می گذشـت. ابلهی با وی دچار شـد و از حضرت عیسـی سـخنی م نداشـت و آغاز عرب ده و سفاهت نهاد. جوابش باز داد و آن شـخص مسـپرسـید؛ بر سـبیل تلط چندان که او نفرین می کرد، عیسـی تحسـین می نمود. عزیـزی بـدان جـا رسـید؛ گفـت: «ای روح الله، چرا زبون این ناکس شـده ای و هـر چند او قهر می کنـد، تـو لطـف می فرمایی و با آنکه او جور و جفا پیش می بـرد، تو مهر و وفا بیش می نمایی؟». ٍ انـالُعیسـی گفـت:« ای رفیـق! ک ما فیه، از کوزه همان برون تراود ِـح بَّرشَتَی کـه در اوسـت؛ از او آن صفـت می زایـد و از مـن ایـن صورت می آید. مـن از وی در غضـب نمی شـوم و او از مـن صاحب ادب می شـود. من از سخن او جاهل نمی گردم و او از خلـق و خـوی من عاقل می گر
آشنایی با رشتهی رشتهی صنایع دستی (فرش)
معرفی اپلیکیشنهای جدید شاخهی فنی و حرفهای